100yardsochlitetill.blogg.se

En blogg som andra fastän ändå inte kommer handla om allt från film till amerikansk fotoll och allt vanligt tjafs i mitt liv.

Hjärtat som styr

Kategori: Filosofi

Satt igår och skrev klart den sista religionsuppgiftensom handla om Islam och hamna samtidigt på Carolina Farraj Mobergs blogg och läste om hennes val att konvertera till Islam. Jag blev rörd av detta då hon vågade gå ut med detta, Islam som annars är så avskyd genom medias pådrag. Visst det finns felande i alla religioner och man kan utnyttja religionen till "onda" handlingar, det gäller alla religioner. Hur som helst så fundera jag på min egen tro och vet på ett ungefär vart jag står någonstans. Folk har rynkat på näsan när jag utalat mig ja jag är troende och sen har frågor kommit och lika sjäklart som minna svar är för mig lika förrvirrad blir de. Jag är inte kristen så långt vet jag, lämna den tron för några år sen pågrund av att jag vill tro för att mitt hjärta säger så inte för att jag är rädd för att välja fel.  Så vad är jag för troende då?  Jag skulle säga att Buddhismen ligger närmast men är fortfarande sökande.  Buddha sa en gång att hans kunskap var som en buske, han tog bort ett par löv från busken sa att det han visste var lika mycket som busken men att männsikan endast behövde lite av den kunskapen som ett par löv. För mig är det så att jag vet endast lite (ett par löv) och att det finns en hel buske att rota i efter kunskap, för det lilla jag vet är betydligt mindre en ett par löv. Så ju mer jag läser om Buddismen ju mer så blir jag förälskad samtidigt så är ja inte naiv och tror att Buddhismen är den bästa tror utan den är bäst för mig och jag tror det mesta löser sig genom annat troende bara man följer sitt hjärta. Men för att förtdliga det jag tror på har jag valt att rada upp 8 punkter som jag tror på:
 
1. Tror inte på en "gud" som styr allt
2. Tror att det finns flera gudomligheter/himmelska nivåer ( Idévärld och sinnevärld)
3. Tror inte det bara finns ett sätt att nå det gudomliga
4. Tror på reinkarnation och Samsara
5. Karma styr vart du hamnar både i den faktiskta världen och i sinnevärlden
6. Tror på att livet innan har styrt vem man är idag
7. Tron på det övernaturliga som styr samvaron
8. Nirvana är det slutliga målet.
 
Sen tror jag på människans likavärde att varje männsika är lika mycket värd i det gudomligas ögon, vare sig sexuell läggning,hudfärg, tro och kön.  Skutlle väl kalla mig feminist också då jag tror på att mycket av det som är i samhället bildas av normer inte hur man födds. Så följ hjärtat och framförallt se inte ner på andra som tror på andra som tror på annat för i kosmos är vi alla bröder och systrar även djuren och naturen till hör detta. Så älska mer och ta ur hatet ur hjärtat.
 
Månen och solen styr samlivet på jorden
 
 Åttafaldiga vägen som Buddism munkarna följer för att nå målet, men jag tror att även vanliga männsikor kan försöka följa den så gott det går. 1. Rätt Uppfattning 2. Rätt tanke 3. Rätt Tal  4. rätt handlande
5. Rätt Livsföring, 6. Rätt stravan, 7. Rätt uppmärksamhet 8. rätt koncentration.
 

Kommentarer

  • Erica säger:

    Jag tycker att det är intressant att läsa om vad andra tror på; så intressant inlägg. Dock är det mycket som jag inte håller med om, men också lite som jag håller med om. Till exempel att man kan utnyttja religion till onda handlingar om man vill det och att man inte ska tro av rädsla eller av en känsla av att man måste eller för att andra gör det. Men det med att det mesta löser sig bara man följer sitt hjärta tror jag inte alls stämmer just när det kommer till andlig tro. Jag tror att det finns en sanning. Jag skulle till exempel inte säga att Jesus är sann "för mig", utan jag tror att det är så för alla oavsett om de tror på honom eller inte. Antingen så har han dött för våra synder eller så gjorde han aldrig det, och då inte heller för mina. Då är min tro falsk och visst kanske den kan ge mig tröst nu eftersom jag tror på den, men i verkligheten och i det långa loppet skulle jag bara ha hamnat väldigt fel. Det skulle ha tagit bort mig från det som istället skulle vara sant, om du förstår vad jag menar. Men samtidigt tror jag att jag förstår varför du tänker som du gör när du till stor del tror på buddhismen, eftersom det där faktiskt inte skulle spela någon roll om jag tror på Jesus eller på Buddha så länge jag lever ett bra liv. :p

    2014-07-24 | 21:31:59
    Bloggadress: http://faithhopelove.blogg.se

Kommentera inlägget här: