100yardsochlitetill.blogg.se

En blogg som andra fastän ändå inte kommer handla om allt från film till amerikansk fotoll och allt vanligt tjafs i mitt liv.

Mat som tema

Kategori: Film

Mat är något som är en av mina stora pasione livet dock kanske inte världens bästa kock själv men gillar att laga mat det är i alla fall en början. Någon som ni också märkt är också min stora intresse film så tänkte jag därför tipsa om tre filmer som följer ett mattema.
 
Chocolat (2002)
 
I den lilla sömniga franska staden händer inte mycket mer än de snart går in i fasta. Men som ett brev på posten kommer Vianna (Juliette Binoche) med sin dotter och inte nog med att de inte går i kyrkan de öppnar en chokladbutik som frestar byns invånare med läckerheter. Stadens borgmästare och nyblivna präst börjar förra ett intimt krig med Vianna som tycks va ensam när ytligare en främling anländer till byn nämligen Roux (Johnny Depp) med gittaren i högsta hugg.
 
Denna film har jag nog sett en tio gånger utom att tröttna helt underbar allt från musik till bra skådespeleri. Johnny Depp gör sin bästa roll här enligt mig som annars gör samma roller nu för tiden är här en helt vanlig snubbe och faktum med att man får mer respekt när man vet att han spelar gittar på riktigt i filmen. Sen får man inte glömma bort att detta är tjejjernas film då trion kemin mellan Juliette Binoche, Judi Dench och Lena Olin är magiskt.
 
 
 
 
Rock Nr Roll den gamla rockräven Depp kan det än
  
Ratatouille (2007)
 
Den lilla råttan Remi drömmer om att bli kock men en råtta är knappast välkommen i franska gourmetkök. Men hans dröm håller ändå på att bli sann när han stötter ihop med kökspojken Linguini som inte kan ett dyft om mat men tillsamans blir det ett oslagbart team och är nära sina drömmars mål.
 
En fantastisk rolig och charmig film som fångat mitt hjärta ända sen den kom 2007. Snygg animeriat nästa som man kan lukta sig till all den goda maten som Remi lagar. Pixars bästa film enligt mitt tycke och  man kommer nära rollfigurerna även om vissa är en råtta.
 
 
 
 Mat leder till kärlek och respekt!
 
Julie & Julia (2009)

Vi får följa två kvinnor i två olika tider som ändå kopplas samman med det samma intresset för fransk mat. Julia (Amy Adams) bestämmer sig för att börja blogga och laga alla recept i Julia Child (Merlyn Streep) kokbok. De båda kvinnorna kämpar i respektive tid med att bekämpa fördommar och hinder som är i vägen för deras mat intresse.
 
En fantasisk bra film, mysig och stundtals även lite rolig. Även om Streep och Adams inte har en enda scen ihop så är deras kemi oslagbar. 
 
 
 
 Att koka hummer är inte så lätt som det ser ut.
 

Kommentarer

  • Minsar säger:

    Jag är förvånad att denna post ännu inte fått en enda kommentar! Intressant tema, val och presentation! Gillar sådana tematiska popkulturella inlägg :) Jag har bara sett Pixar filmen dock :)

    Svar: Okej se dem andra helt underbara!
    Oskar"Shaggy" Johansson

    2014-07-22 | 11:02:38
  • The Revolt säger:

    Kul med filmtips!:D den sista vill jag se ^^ tackar för tipsen!:D

    Svar: Kul att du tycker det :) se den :)
    Oskar"Shaggy" Johansson

    2014-07-25 | 19:36:44
    Bloggadress: http://therevolt.blogg.se

Kommentera inlägget här: